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The Ensemble Kérylos produced a recording in two volumes of the complete works from Ancient Greek and Roman Antiquity currently known, in a way both faithful and enjoyable.

These two volumes are available on major streaming services.

The first volume, D’Euripide aux premiers chrétiens, gives a renewed performance of the works that were already on 1996 recording, "De la pierre au son". A new work joins this first volume: it is the Paean to Apollo by Mesomedes of Crete, one of the most famous musicians of the second century A.D.

The second volume, Les Inédits, contains works never recorded before. It includes extracts from plays written by the most famous Greek poets and composers, Aristophanes, Sophocles, Carcinus the Younger, and also hymns and magic incantations, instrumental or vocal.

Couverture D'Euripide aux premiers chrétiens
Couverture Les Inédits Ancient Greek and Roman Music

  1. Oreste
    Euripide, édition Bélis.
    Papyrus de Vienne inv. G2515, fin du IIIe s. av. J.-C.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Nathalie Berland, aulos - Benoît Tessé, cithare grecque et kroupeza.
  2. Iphigénie à Aulis
    Euripide, édition Bélis.
    Papyrus de Leyde inv. 510, milieu du IIIe s. av. J.-C.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Nathalie Berland, lyre - Benoît Tessé, cithare grecque.
  3. Plainte de Tecmessa
    Timothée de Milet, édition Bélis.
    Papyrus de Berlin inv. 6870, vers 160 ap. J.-C.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Benoît Tessé, cithare grecque.
  4. Premier hymne delphique
    Athenaios, fils d’Athenaios, édition Bélis.
    Inscription du Trésor des Athéniens à Delphes, 128 av. J.-C.
    Jan-Jeroen Bredewold, baryton - Annie Bélis, tympanon.
  5. Second hymne delphique
    Limenios, fils de Thoinos, édition Bélis.
    Inscription du Trésor des Athéniens à Delphes, 128 av. J.-C.
    Frédéric Albou, baryton-basse - Nathalie Berland, aulos - Benoît Tessé, cithare romaine.
  6. Solo instrumental cithare
    Anonyme, édition Bellermann, revue par Bélis.
    Transmis par des manuscrits médiévaux.
    Benoît Tessé, cithare romaine.
  7. Solo instrumental aulos
    Anonyme, édition Bellermann, revue par Bélis.
    Transmis par des manuscrits médiévaux.
    Nathalie Berland, aulos.
  8. Duo instrumental
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus de Berlin inv. 6870, vers 160 ap. J.-C.
    Benoît Tessé, cithare grecque et kroupeza - Annie Bélis, tympanon.
  9. Prélude à une muse
    Mésomède de Crète, édition Bélis.
    Transmis par des manuscrits médiévaux.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano.
  10. Hymne à Calliope
    Mésomède de Crète, édition Bélis.
    Transmis par des manuscrits médiévaux.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Benoît Tessé, cithare romaine.
  11. Hymne au Soleil
    Mésomède de Crète, édition Bélis.
    Transmis par des manuscrits médiévaux.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Annie Bélis, voix - Benoît Tessé, cithare romaine.
  12. Hymne à Némésis
    Mésomède de Crète, édition Bélis.
    Transmis par des manuscrits médiévaux.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Benoît Tessé, cithare romaine.
  13. Péan à Apollon
    Mésomède de Crète, édition Bélis.
    Papyrus de Berlin inv. 6870, vers 160 ap. J.-C.
    Jan-Jeroen Bredewold, baryton - Nathalie Berland, aulos - Benoît Tessé, cithare romaine - Frédéric Albou, tympanon.
  14. Épitaphe de Seikilos
    Seikilos, édition Bélis.
    Inscription funéraire du milieu du IIe s. ap. J.-C.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Annie Bélis, voix - Nathalie Berland, aulos - Benoît Tessé, cithare romaine.
  15. Hymne à la Trinité
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus d’Oxyrhynchus inv. 1786, IIIe s. av. J.-C.
    Jan-Jeroen Bredewold, baryton - Frédéric Albou, baryton-basse.
  1. Air de la huppe
    Aristophane, édition Bélis.
    Fragment de la comédie Les Oiseaux (414 av. J.-C.). Ostrakon d’époque romaine.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Frédéric Albou, baryton-basse - Jan-Jeroen Bredewold, baryton - Nathalie Berland, aulos - Benoît Tessé, cithare grecque et kroupeza.
  2. Déploration tragique
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus Ashmolean, fr. 89 B1, vers 250 av. J.-C.
    Jan-Jeroen Bredewold, baryton.
  3. Hymne à Zeus
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus Ashmolean, fr. 59 B31-33, vers 250 av. J.-C.
    Jan-Jeroen Bredewold, baryton.
  4. Ariane
    Sophocle, édition Bélis.
    Fragment de la tragédie Ariane (Ve s. av. J.-C.). Papyrus d’Oxyrhynchus inv. 4467, IIIe s. ap. J.-C.
    Frédéric Albou, baryton-basse.
  5. Évocation des morts
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus d’Oslo inv. 1413, Ier-IIe s.
    Frédéric Albou, baryton-basse - Jan-Jeroen Bredewold, baryton
  6. Médée
    Carcinos le jeune, édition Bélis.
    Arias de la tragédie Médée (milieu du IVe s. av. J.-C.). Papyrus du Louvre inv. E 10534, IIe s. ap. J.-C.
    Frédéric Albou, baryton-basse - Jan-Jeroen Bredewold, baryton
  7. Hymne à Lemnos
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus d’Oslo inv. 1413, Ier-IIe s. ap. J.-C.
    Frédéric Albou, baryton-basse.
  8. La nymphe Korônis
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus d’Oxyrhynchus inv. 4464, IIe-IIIe s. ap. J.-C.
    Frédéric Albou, baryton-basse.
  9. Ménandre
    Ménandre, édition Bélis.
    Papyrus d’Oxyrhynchus inv. 3705, IIIe s. ap. J.-C.
    Frédéric Albou, baryton-basse.
  10. Tyrô
    Sophocle, édition Bélis.
    Fragment de la tragédie Tyrô. Nauck, Tragicorum Graecorum Fragmenta, Sophocle, fr. 601. Musique transmise par Marc Meibom, Antiquae Musicae Auctores Septem, d’après un manuscrit aujourd’hui perdu.
    Frédéric Albou, baryton-basse.
  11. Diphilos
    Diphilos, édition Bélis.
    Comédie inconnue, IVe s. av. J.-C. Kock, Comicorum Atticorum Fragmenta, vol II, Diphilos fr. 114. Musique transmise par Marc Meibom, Antiquae Musicae Auctores Septem, d’après un manuscrit aujourd’hui perdu.
    Frédéric Albou, baryton-basse - Nathalie Berland, aulos.
  12. Papyrus instrumental
    Anomyme, édition Berland, Bélis & Capron.
    Papyrus de l’Université du Michigan inv. 1205, Ier-IIe s. ap. J.-C.
    Nathalie Berland, aulos.
  13. Hymnes à Apollon et à Artémis
    Anonyme, édition Berland, Bélis & Capron.
    Papyrus de Yale inv. 4510, IIe-IIIe ap. J.-C.
    Frédéric Albou, baryton-basse - Jan-Jeroen Bredewold, baryton.
  14. Métamorphose
    Anonyme, édition Berland, Bélis & Capron.
    Papyrus de Yale inv. 4510, IIe-IIIe ap. J.-C.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Nathalie Berland, aulos - Benoît Tessé, cithare grecque et kroupeza.
  15. Fresques en musique
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus d’Oxyrhynchus inv. 4463, IIe-IIIe s. ap. J.-C.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Frédéric Albou, baryton-basse - Jan-Jeroen Bredewold, baryton - Nathalie Berland, aulos - Benoît Tessé, cithare grecque et kroupeza.
  16. Péan aux astres
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus d’Oxyrhynchus inv. 4466, IIe s. ap. J.-C.
    Geneviève Bousquet, mezzo-soprano - Frédéric Albou, baryton-basse - Jan-Jeroen Bredewold, baryton - Nathalie Berland, aulos - Benoît Tessé, cithare grecque et kroupeza.
  17. Voyelles magiques
    Anonyme, édition Bélis.
    Tablette de plomb d’époque romaine.
    Jan-Jeroen Bredewold, baryton - Nathalie Berland, aulos.
  18. Prière pour la cité de Milet
    Anonyme, édition Bélis.
    Corpus Inscriptionum Graecarum 2895 = Inschriften von Milet, VI.2, 943, Ve-VIe s. ap. J.-C.
    Frédéric Albou, baryton-basse.
  19. Codex magique
    Anonyme, édition Bélis.
    Papyrus du Louvre inv. AF 11357, époque romaine tardive.
    Nathalie Berland, aulos - Benoît Tessé, cithare grecque et kroupeza.

Direction: Annie Bélis. Recording Director: Sylvain Leclerc. Recorded in october 2014 at Studios de la Seine, Paris. Sound engineer: Sylvain Mercier; assistant: David Galstanian. Mastering: Bruno Gruel. Jackets: photographies of the Greek kithara, the Roman kithara and the Eight-Stringed Lyre of the Ensemble Kérylos by Patrick Gaillardin.

De la pierre au son : 1996 cd

jackette du CD de la pierre au son
jackette du CD de la pierre au son
In 1996, The Ensemble Kérylos recorded its first cd « De la pierre au son : Musique de l'antiquité grecque », to which the famous French magazin Diapason gave a 5 out of 6.

L’Ensemble Kérylos brille d’un certain talent orphique pour redonner vie à ces mélopées. Ici, les soli, chantés ou déclamés, le chœur, les jeux instrumentaux nuancés proposent une relecture qui tend vers une certaine universalité. Une gravure unique et inouïe, qui nous plonge dans les mythes de nos racines les plus fascinantes.

Instruments

Performers

Annie Bélis
Annie Bélis, artistic and scientific director,
lute and tympanon
Geneviève Bousquet
Geneviève Bousquet, mezzo-soprano
Frédéric Albou
Frédéric Albou, bass-baritone
Nathalie Berland
Nathalie Berland, artistic and scientific assistant director,
transverse aulos
Benoît Tessé
Benoît Tessé, kithara, lyre and kroupeza

Davide Bastianelli, trompette
Mireille Bélis, lyre, kithara, kroupeza
Jérôme Corréas, bass-baritone
Fabienne Ringenbach, lyre
Jean-Claude Condi, kithara
Antoine Dubois, kithara
Carlos Gonzalez, kithara
Emmanuel Leclercq, bass
Benoît Riou, bass-baritone
Brigitte Robustelli, soprano
Mabel Ruiz, luth
Marie-Hélène Thuillier, lyre, kithara and soprano
Robert Thuillier, transverse aulos
Sylvie Tournon, transverse aulos
Guurtje Van Kooten, lyre
Céline Verwaerde, lyre
Chœur d'hommes et de femmes de l'A.L.A.M. (Metz)

About the Ensemble Kérylos

Founded in 1990 by Annie Bélis, a world-renowned specialist in Ancient Greek and Roman music, the Ensemble Kérylos focuses exclusively on performing the vocal and instrumental scores that have survived from that period.

What marks out the Ensemble Kérylos is its scientific and artistic high-level quality: for years it has endeavoured to revive a magnificent but still very little known musical repertoire, as faithfully as possible, so that scores which had not been played for more than 15 centuries could be brought back to life again.

All the scores interpreted by the Ensemble Kérylos are authentic: they come from extant inscriptions and papyri, which are deciphered, through hard, methodical labour, by Annie Bélis and her team of researchers. Besides works which have been known for many years, such as the excerpt from the chorus score from Euripides’ Orestes, the Seikilos Song or the two Delphic Hymns to Pythian Apollo, the Ensemble Kérylos brings back to life musical works which have just been deciphered and are amazingly beautiful and transporting: an unbelievable, and hilarious, excerpt from Aristophanes’ Birds, a paean by Mesomedes of Crete, Emperor Hadrian’s favourite composer, an extract from Carcinus’ Medea, a magnificent anonymous paean to the stars, etc.

The lyres, kitharas, wind instruments and percussions played by the Ensemble Kérylos have been rebuilt on strict archaeological reference (iconography and fragments from instruments found during archaeological excavations). They are the result of a long and thorough work that has required close cooperation between Annie Bélis and French and Spanish luthiers Jean-Claude Condi and Carlos Gonzales.

The interpretation of the musical pieces is based on the aesthetical principles prevailing in ancient times, as far as we can know them from the extant theoretical texts.

Among the many concerts that have introduced the Ensemble Kérylos to a large audience, one can mention the concerts in Spain, Brazil, Greece (at the Ancient Theatre at Delphi, 1992), in Poland (concluding concert for Crakow Capital of Europe Culture festival, 2000), in France (at the Sorbonne’s Grand Amphithéâtre, 2004; at the Louvre’s Grand Auditorium, 2011).

In 1996, the Ensemble Kérylos recorded the CD “De la pierre au son: musiques de l’Antiquité grecque et romaine”, which won critical acclaim and medals as a result of the beautiful and accurate performance. Since then, the repertoire has largely expanded, several new scores being deciphered. But many of these works, such as the excerpts from Aristophanes’ Birds or Carcinus’ Medea, cannot yet be heard, unless you attend live performances of the Ensemble Kérylos. A new recording was made, the first part of which was released in June, 2016.

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